VEZI AICI TOATE EPISOADELE TESTULUI ÎN PREMIERĂ CU FORD FOCUS RS
Gata cu stilul civilizat, să ridicăm tempo-ul, mai ales că mă aflu pe un traseu virajat foarte tentant. Totuşi, faptul că maşina pune la pământ 300 CP doar prin intermediul punţii faţă este de natură să menţină tot timpul aprins un beculeţ de alertă în cerebel.
Ok, de la 3-4.000 rpm în sus începe să se audă ceva fain. Un sunet gutural de sub capotă şi un un mormăit din partea dorsală. Uite că atmosfera începe să se încălzească, iar acum parcă simt cu adevărat că scaunul Recaro este unul sportiv. Mai lipsesc centurile în patru puncte.
Care este punctul forte al lui Ford Focus RS? Precizia chirurgicală a direcţiei şi a trenului faţă. Te-ai aştepta ca 300 CP care năvălesc pe roţile din faţă să imprime maşinii un caracter subvirator puternic – eronat, deoarece Focus RS menţine trasa impusă impecabil, cel puţin la viteze medii spre măricele. Iar direcţia are un feedback excelent, orice rotire a volanului este urmată conştiincios de roţi, iar maşina merge unde vrei tu, nu unde vrea inerţia.
În mod interesant, în viraje Focus RS nu este afectat prea mult de denivelările carosabilului, reuşind să-şi păstreze traiectoria şi în aceste condiţii. Cu adevărat o reuşită a inginerilor Ford, mai ales că suspensia este cu 40% mai rigidă decât la Focus ST.
Sistemul de control al stabilităţii nu îşi face simţită prezenţa decât la limită, dar şi atunci într-un mod foarte civilizat, astfel încât ai impresia că tu eşti cel care a redresat maşina dintr-o situaţie puţin cam încordată. Cel mai mult se simte aportul ESP-ului la demarajele bruşte, herghelia de cai putere fiind temperată judicios, cât să nu faci eforturi mari pentru a menţine direcţia.
Atunci când vine vorba de acceleraţie, urcarea motorului în ture este acompaniată de un sunet foarte plăcut al evacuărilor şi motorului, dar şi de şuieratul turbinei. Schimbarea rapidă a treptelor nu are un efect exagerat de "punch" în stomac, dar acesta nu lipseşte. Aşa încât atenţie la cât de sensibil este pasagerul… Atunci când retrogradezi, nu lipsesc momentele de explozie în evacuare, lucru care unora ne aduce un zâmbet de satisfaţie.
Despre frânare, numai de bine: dozarea este progresivă, iar eficienţa lăudabilă. În utilizare intensivă se remarcă un uşor fading, dar acest lucru poate fi pus şi pe seama "moliciunii" pedalei.
Rezumând, atunci când este condus într-un mod sportiv, dar nu exagerat, Focus RS te uimeşte cel mai mult prin eficienţa direcţiei şi a trenului de rulare. Este printre puţinele maşini care îţi permit accelerarea în curbă, fără să-ţi fie teamă de ruperea aderenţei sau că subvirarea intervine într-un mod surprinzător.
Însă adevărul este că Focus RS necesită cunoştinţe de pilotaj, dacă vrei să mergi la limită.